Dag 5 t/m 7: Malakka en Cameron Highlands - Reisverslag uit Cameron Highlands, Maleisië van Sanne en Dick - WaarBenJij.nu Dag 5 t/m 7: Malakka en Cameron Highlands - Reisverslag uit Cameron Highlands, Maleisië van Sanne en Dick - WaarBenJij.nu

Dag 5 t/m 7: Malakka en Cameron Highlands

Blijf op de hoogte en volg Sanne en Dick

05 Juli 2014 | Maleisië, Cameron Highlands

Dag 5: donderdag 3 juli.

Om half 10 gingen we toch maar uit bed, nadat we al 10 keer hadden gesnoosd.
1 ding kunnen we hier al wel zeggen, we slapen hier als een baksteen.
Tijdens het ontbijt nog snel even het hotel geboekt voor morgen, een overnachting in de cameron Highlands.
Na het ontbijt, beiden snel even opfrissen en uitchecken.
Daarna met de taxi naar de TBS Terminal waar buskaartjes konden kopen voor de bus naar Melacca.
Tijdens onze rit met de taxi, vertelde deze man van alles en nog wat.
Zo zij hij dat een gemiddeld maandinkomen zo'n RM 1250,00 (+/- € 320,00). Hij moest voor zijn taxi RM 40,00 per dag betalen aan de taxi maatschappij en alles wat hij meer verdiende was voor hem.
De beste man was getrouwd en heeft 4 kinderen en 8 kleinzoons.
Deze konden allemaal gratis naar school, omdat ze uit Maleisië komen. Kinderen uit China moesten betalen, omdat ze er anders uit zien. (Hoezo discriminatie)
Hij vertelde ook dat het land zo corrupt is, vooral politie agenten, die al snel RM 6000,00 per maand verdienen door veel geld in eigen zak te steken.

Uiteindelijk bij de bus terminal aangekomen hebben we onze buskaartjes naar Melacca gekocht, deze kosten maar RM 20,00 totaal voor een rit van meer dan 2 uur.
Om half 3 zijn we aangekomen in Melacca, vanuit het station zijn we met de taxi naar ons hotel gegaan. Hier even snel onze spullen gedropt en daarna de stad in.
Ons hotel ligt net buiten het centrum, dus we moesten ongeveer 15 minuten lopen voordat we bij de Melacca river waren.
Vanuit hier zagen we links en rechts oude gebouwtjes met hier en daar een kroegje, het stelde niet veel voor maar was toch interessant.
In het centrum lag het bekende stadhuys. Deze was gebouwd in 1650 door de Nederlanders.
Ook het kerkje, ernaast en op de heuvel is gemaakt door de Nederlanders.
In het kerkje bovenop de heuvel, staan nog meerdere gedenkplaten en grafstenen van Nederlanders die er gewoond of gewerkt hebben.

Op het plein voor het stadhuys stonden meerdere fietstaxi's, de een met bloemetjes, de andere compleet versierd met het tekenfiguur (hello Kitty), etc.
Vanaf de heuvel, zijn we via het stadspark verder gelopen richting de bazaar, helaas was deze gesloten, maar van de andere kant maar goed ook. De restaurantjes in deze waren niet echt haccp veilig.
In het kleine haventje, konden we met een boot een rondtrip doen op de Melacca river. Omdat het al 1800 uur was, zijn we eerst terug gegaan naar het hotel, om bij het restaurant ernaast een hapje te gaan eten onder het genot van een gratis cocktail aangeboden door ons hotel.
Na het eten, even naar de kamer, douchen en rond 2100 uur weer terug naar de haven voor de rondvaart.
Dit was wel even leuk, even lekker ontspannen.
Daarna in het hotel, hebben we nog een filmpje gekeken.

Dag 6: vrijdag 4 juli.

Om 0745 uur ging onze wekker, snel de kleren aan en naar het ontbijt.
Eenmaal aangekomen bij het ontbijt bleek al, dat we het de eerste dagen misschien wel iets te luxe hadden. Alleen het brood en de jus de orange was nog redelijk te doen, de nasi en rijst hebben we maar overgeslagen. Zelfs de koffie was niet te teer'n.
Snel terug naar de kamer, even opfrissen, koffers inpakken en uitchecken.
Met een taxi naar de bus terminal van Melacca waar we 2 kaartjes hebben gekocht voor de bus naar KL. Deze kaartjes kosten RM 27,00 maar nu zaten we ook iets luxer.
Om 1100 uur ging de bus pas weg, dus we hadden nog even tijd om een redelijk fatsoenlijk ontbijt te doen bij de mc donalds, bestaande uit een kop koffie en 2 panacees met suiker.

Na 2 uur rijden, kwamen we aan op de bus terminal van Kuala Lumpur.
Daar gingen we eerst naar de info-balie, om te vragen waar we de kaartjes voor de bus naar de Cameron Highlands konden kopen.
Deze zij dat we eerst met de trein, naar een ander busstation moesten, want vannuit daar ging de bus. Met een globale uitleg, vertelde hij ons hoe we daar kwamen. Wij met grote vraagtekens richting het treinstation en maar goed dat we onderweg een klein Chinees meisje tegenkwamen die ons tot en met het perron op sleeptouw nam.
Eenmaal uitgestapt bij het goede treinstation, konden we de kaartjes voor de juiste bus kopen. Deze ging een half uur later weg, dus perfect op tijd.

Toen we met de bus, een mooi eind in de goede richting waren, ging de chauffeur van de snelweg af om te tanken. Dit was in de buurt van Bidor. Vanaf daar zijn we doorgereden via de binnenwegen naar de plaats Brinchang, dit is middenin de Cameron Highlands. Het uitzicht tijdens de busrit was geweldig. De eerste theeplantages geven hopelijk een beetje een vooruitzicht aan wat we gaan beleven.

Rond 1800 uur waren we bij ons hotel (Copthorne hotel Cameron Highlands), eenmaal binnen aangekomen in de lobby waren de hotels van de dagen ervoor weer overtroffen, wat een prachtig mooi hotel.
Snel naar de kamer even opfrissen en daarna snel aan tafel voor een 3-gangen menu want we hadden 's middags niet veel gehad.
Na het eten heerlijk naar bed.

Dag 7: zaterdag 5 juli.

Om 0745 uur zijn we opgestaan en hebben we ons klaargemaakt, daarna naar het ontbijt want om 0900 uur werden we opgehaald voor een dagtour door de Cameron Highlands. Toch even terugkomend op het ontbijt van deze ochtend, het was verrukkelijk!

Om 0900 uur konden we instappen in het wit-groene Nissan busje dat voor de rest van de ons vervoersmiddel was. Er zaten nog 2 Nederlanders, 2 Maleisiërs en een Egyptenaar in. (de laatste was wel heel erg vervelend)
Eerst gingen we naar een tempel op een heuvel middenin de plaats Brinchang.
De tempel werd bezet door Chinese monniken. Hier konden we mooie foto's maken en konden zelfs het ochtendgebed meemaken.

Na de tempel gingen we verder naar een antiek museum eveneens in deze stad.
Hier konden we een wandeling door het gebouw maken en zagen we eigenlijk alles wat Maleisië al heeft meegemaakt, van de Orang Asli familie die vanuit oudsher hier nog steeds in de buurt wonen tot de Engelse militairen die hier vroeger gestationeerd waren en hoe de mensen in deze regio ongeveer wonen en leven.

Na een half uur te hebben rondgelopen gingen we verder naar een ander dorp. Hier stopten we even en de bestuurder van de bus zij dat we hier even over de markt konden lopen, bijna elk kraampje verkocht hetzelfde en deze staan hier elke dag op dezelfde plek.
Vanuit de markt was het nog een paar minuten rijden naar de Butterflyfarm.
Deze, vanuit de buitenkant lijkend op een gewone woning had een kas achter zijn huis waar hij misschien wel 30 verschillende soorten vlinders in hield.
Ook had hij er verschillende bakken en terrariums staan waar hij andere speciale diersoorten in hield, zoals wandelende takken, spinnen, slangen, kevers, reptielen, etc.
Toch wel interessant om even naar te kijken en ja Lieke we hebben ze allemaal even op de foto gezet met naam zodat je ze misschien kunt laten zien op je nieuwe werkplek in Almelo. (Gefeliciteerd nog :D)

Na de reptielenfabriek zijn we doorgereden naar waar het hier allemaal echt om gaat, de Cameron Highlands.
We reden met onze bus door het prachtige landschap en stopten onderweg op het topje van de berg waar een uitkijktoren stond, deze snel even ingeklommen en foto's gemaakt want toen moesten we ook wel verder.
Langs de route stopte onze chauffeur nogmaals, maar nu om toch even iets verder de jungle in te gaan. We liepen over een bijna geen pad te noemen maar zelfgemaakte route door het bos / jungle om te laten zien waar hij vroeger als kind altijd speelde. De route was prachtig!

Uiteindelijk weer verder met het busje naar de theeplantages. De plantages staan vlak langs de smalle wegen, er kunnen zich meestal geen 2 auto's passeren.
Vaak hebben we daarom ook gelachen hoe de gemiddelde mens hier een auto bestuurd dan wel probeert iets aan de kant te gaan of zelfs bergafwaarts achterstevoren naar beneden te rijden. In 1 woord, hilarisch.
Aangekomen bij de plantages zie je links en rechts de lokale inwoners aan het werk om de theebladeren te rooien.
Deze gaan naar de fabriek (waar wij ook naar binnen mochten) waar de bladeren meteen van het land worden versneden. Daarna worden deze met een lopende band naar een naastgelegen hal getransporteerd waar ze worden gedroogd. Na het drogen is het al thee en gaat het in big-bags op transport.
Na de korte rondleiding door de fabriek, hadden we even tijd om een hapje te eten, foto's te maken van de omgeving en de shop te bezoeken.

Op een gegeven moment, ging ons busje verder en reden we door het prachtige landschap naar een rozentuin. Deze snel even bekeken want dit was geen meerwaarde voor ons,

Na de tuin, zijn we doorgereden naar de Strawberry farm, eveneens de laatste attractie van vandaag. Eigenlijk niet interessant omdat we bij ons in Twente de Manderveense aardbei hebben, maar toch nog snel even genoten van een heerlijke aardbeien milkshake?

Na deze dag zijn we nog even meegegaan naar het stadje naast de onze om de bustrip voor morgen vast te regelen naar Penang. We hebben het zelfs zo kunnen regelen dat de bus ons ophaalt bij het hotel.
Na nog een biertje te hebben gedronken in de stad zijn we terug gegaan naar ons hotel.
Daar hebben we meteen een tafeltje gereserveerd om 1900 uur voor het buffet met gerechten uit Maleisië. Toch wel redelijk aan de scherpe kant vonden we.
Net snel de koffers gepakt voor morgen want om 0900 uur worden we door de bus opgehaald.

• 05 Juli 2014 - 20:37

Lex En Merle:

Super om te lezen weer! Mooi programma en jullie maken veel mee, toppie, geniet er van!
    We gaan ons hier opmaken voor de kwartfinale tegen Costa Rica!

• 05 Juli 2014 - 21:16

Irma Lansink:

Dag lieve jongelu,

wat fijn dat ik jullie heb gezien via Facetime en nu deze berichten lees,
    Lijkt me allemaal prachtig om mee te maken.

Geniet er maar weer lekker van en straks .... op naar Penang,
    pa en ik blijven jullie volgen.

• 05 Juli 2014 - 21:37

Ine:

Fijn dat we een beetje met jullie mee kunnen reizen, foto's zien en jullie vandaag hebben gezien/gesproken. Geniet er lekker van.

• 06 Juli 2014 - 23:13

Marlijn:

Ha Sanne en Dick! Leuke verhalen!! Mooi land hè? Gaan jullie ook nog naar de eilandjes? Wij zijn op Tioman geweest, erg leuk:) Langkawi is ook mooi!

Veel plezier nog, geniet ervan!

Gr. Marlijn

• 07 Juli 2014 - 05:22

Sanne En Dick :

Hallo allen,

Bedankt voor de leuke reacties.

Op dit moment zijn we op Pulau Penang.
    Even een dagje niks doen, genieten van het mooie weer!

Groeten,

Sanne en Dick

• 15 Juli 2014 - 05:03

Niek En Linda:

Hee Sanne en Dick!
    Wij zitten op schiphol te wachten tot we kunnen boarden (naar toch een iets minder spannende locatie dan jullie :p) en ik bedacht me net dat ik jullie verhalen wel eens op kon gaan zoeken!
    Wat maken jullie veel mee! Erg leuk om te lezen:)
    Ondertussen bijna op de helft gok ik?
    Heel veel plezier en geniet ervan!
    Groetjes Niek en Linda